VOORTGEZETTE RIJTRAININGEN
Juist als motorrijder ben je kwetsbaar in het verkeer. Doordat je eigen omgeving zo vertrouwd is, rij je meestal op de "automatische" plioot. Een belangrijke rol in deze is dat velen onder ons minder oplettend gaan rijden. Verkeersongevallen gebeuren dan ook vaak in je directie woonomgeving. Maar ook het rijden met een groep kan je opbreken. Je kunt de groep niet bijhouden, je voelt je ongemakkelijk, je raakt achterop. Het plezier in het rijden vervaagt daardoor.
Praktijkgerichte training is daarom geen overbodige luxe.
Je hebt, net als alle andere motorrijders, ooit bewezen dat je aan de eisen van de examinator CBR hebt voldaan. Je hebt je rijbewijs behaald. Maar dan start pas de realiteit. Geen instructeur meer, je moet zelf ervaring opbouwen. Mogelijk zelfs dat je een lange tijd pauze hebt genomen nadat je rijbewijs is behaald. Eerst kinderen opvoeden en dan pas weer op de motor stappen...het voelt dan erg onwennig.... (Herintreder) Een motor is een balans voertuig en het 'gevoel' moet weer even terug komen. Snelheid, verkeerde positie op de weg ( "afdek ongeval"), in de dode hoek van een vrachtauto/bestelbus rijden zijn vaak oorzaken van ongevallen.
Dus reden te meer aan je rijvaardigheid te werken....jaarlijks na de winter is het advies. Maar in ieder geval als je je niet meer lekker voelt tijdens het rijden.
Uitleg
Je gaat rijden naar je beste kunnen. Misschien leer je jezelf wel foute dingen aan. Misschien weet je niet hoe je moet rijden. Wat je nooit vertelt is kan je natuurlijk niet weten. Je wil eigenlijk begeleiding hebben.
Regelmatig melden zich motorrijders die wel eens wat meer input willen hebben. Na een dag training zie je dat er meer verantwoord wordt gereden. Ze zijn gegroeid. Ze rijden meer doordacht.
De rijvaardigheid op de motor op een hoger niveau brengen door uitleg over kijktechniek (zien en gezien worden) maar wat ziet die andere weggebruiker nu eigenlijk. Hoe werkt het waarnemingsproces? Hoe kan ik zelf meer zien, oplettender zijn? Wat is de taal van de weg? Kijk dit engelse filmpje maar eens: SMIDSY of wat een kleine aanpassing al kan betekenen: een australisch filmpje SLOWING DOWN WON'T KILL YOU
Bochtentechniek - hoe zorg ik ervoor dat ik niet letterlijk de bocht uitvlieg. Hoe benader ik een bocht en vooral hoe rijd ik hem uit? De taal van de weg, wat kan ik op grote afstand al ontdekken, waar moet ik op letten?
Met een voortgezette rijopleiding wordt beoogd de risicoperceptie te verbeteren en de risicoacceptatie te verminderen, zelfoverschatting tegen te gaan en het verkeersinzicht te bevorderen.
Vragen te over. Ik kan ze niet eens allemaal hier plaatsen. Maar de boodschap is: Hoe kunnen kwaliteiten van jou als motorrijder naar boven worden gehaald en je techniek verbeterd worden, hoe beleef je daarna veel meer plezier in je hobby motorrijden? Kortom: hoe kun je zorgeloos gaan genieten - alleen door de meest optimale motorbeheersing. Nog beter motorrijden betekent niet alleen veiliger motorrijden, maar vooral ook meer genieten van het rijden.
Inhoud
- Voortgezette rijtrainingen
- Referenties nav rijtrainingen
- Bravok (controle motor voor het rijden)
- Nieuwe rijbewijsregels
- Verkeersregels Nederland
- Verkeersregels in het buitenland
- Samenspel in de file
- Motor optillen na een val
- Toertocht 12.08.2017
Nieuws
18.08.2017
Interview Omroep Brabant....
21.07.2017
Intervieuw Moto 73 Zomerspecial....